Studiereis naar Toronto

Op de verjaardag van onze koning was het eindelijk tijd voor de jaarlijkse studiereis van het Molengraaff Dispuut. Samen met het bestuur, de studiereiscommissie en 9 andere leden vlogen we de Atlantische Oceaan over om tien dagen Toronto te gaan verkennen met al zijn pracht en praal.

Na een nacht geslapen te hebben, moest het Dispuut op de eerste dag al vroeg uit de veren. De Niagara Falls stonden op de planning. Na een busreis van ongeveer twee uur werd er allereerst aan de stereotype Utrechtse student gedacht: de dag beginnen met een wijnproeverij. Het wil namelijk zo zijn dat er bij de watervallen een dorpje ligt, Niagara on the Lake, dat bekend staat om haar Icewine. De druiven van deze wijn worden in de winter geoogst, wat zorgt voor een extra hoeveelheid suiker in de wijn. Bij een plaatselijke wijnboer werden verschillende soorten wijnen geproefd. Na een kort bezoek aan de Whirlpool, een natuurlijke draaikolk, was het dan echt tijd voor de roemruchte Niagara Falls. Het was ongelofelijk indrukwekkend om al dat water met zo’n vaart van de 60 meter hoge watervallen naar beneden te zien vallen. En dan te geloven dat er mensen van dit hoefijzer zijn gesprongen en het overleefd hebben! Weer een ervaring rijker keerden we terug naar het hostel om de maag te vullen met een Amerikaanse pizza, zonder artisjokkenharten, en voor een goede nachtrust.

Op zondag doken we de Canadese cultuur in. Na een bezoek aan het Ripley’s Aquarium zagen we hoe Toronto Blue Jays de Texas Rangers alle hoeken van het honkbalveld lieten zien. De ene homerun na de andere. Dichtbij het stadion brachten wij een bezoek aan de CN tower, dienstdoende als zendmast van 550 meter hoog, maar die vooral een attractie voor toeristen is. Hier hadden wij een prachtig uitzicht over Toronto, met het Financial District met al zijn wolkenkrabbers als hoogtepunt. Na een prachtige zonsondergang gezien te hebben was het tijd om in het hostel een potje Perudo te spelen, waar fanatiek maar leuk gespeeld werd.

De volgende dag stond de eerste inhoudelijke activiteit op het programma: een bezoek aan het advocatenkantoor Denton’s. Tijdens dit bezoek kregen we een presentatie, gegeven door drie advocaten, over Intellectueel Eigendom. Er werd ons uitgelegd wat de basics waren van het Canadese IE-recht. Hierbij werden vele voorbeelden uit de praktijk gegeven. Ook werden we voorzien van een heerlijke lunch. Als klap op de vuurpijl had één van de advocaten tijd om ons een rondleiding te geven door het Financial District en bij noemenswaardige plekken het een en ander uit te leggen. Na een middag vrije tijd hebben we heerlijk gelachen bij de film Super Troopers 2, een comedy over de verschillen tussen de Amerikaanse en Canadese cultuur.

Op dinsdag was het tijd voor een bezoek aan Casa Loma, een kasteel dat in opdracht van investeerder Sir Henry Pellatt is gebouwd. Dit kasteel is onder meer bekend geworden door films als Chicago, Cocktail en X-Men. Na het nodige marmer gezien te hebben, werd een bezoek gebracht aan Ontario Legislative Building, het gebouw van het provinciale parlement. Na een interessante rondleiding door het gebouw was het tijd om een hapje te eten en ons vervolgens klaar te maken voor de basketball play-offs: Toronto Raptors tegen Cleveland Warriors. Kijkend op een groot scherm bij Air Canada Centre, het stadion van de Raptors, bleken LeBron en zijn kornuiten toch te goed voor het strijdlustige Toronto.

Op woensdag namen wij allereerst een kijkje in Old City Hall, de rechtbank van Toronto. Hier konden we, al buigend naar de rechters, rechtszalen binnen gaan en zittingen bijwonen. Na een intensief getuigenverhoor gevolgd te hebben, konden wij vragen stellen aan de rechter. Nadat de rechter zijn mening gaf over het Canadese rechtsstelsel stond er een bezoek aan het advocatenkantoor Borden Ladner Gervais LLP op het programma. Alvorens we naar binnen gingen konden we eerst nog de set van Suits bewonderen. Helemaal opgefleurd door het feit dat we in hét kantoor van Suits liepen, bleek Suits in het gebouw ertegenover opgenomen te worden. Na een informatieve en interactieve M&A-presentatie over de verschillende stappen die men doorloopt bij een overname, was het tijd voor een borrel op locatie. De advocaten waren zeer bereid om ons nog wat tips te geven voor de hotspots van Toronto. Deze tips konden wij natuurlijk niet negeren en wij zijn dan ook diezelfde avond nog de stad ingegaan. Aangezien sommige aan het lekkere weer dat Toronto ons bood maar niet kon wennen, besloten we om naar de CHILL Ice House te gaan, een bar dat voor een groot deel gemaakt is van ijs. Na hier een aantal drankjes genuttigd te hebben, zijn we in een aantal clubs geweest.

” ’s Avonds een vent, ’s ochtends absent” kennen we bij het Molengraaff Dispuut niet. De volgende dag ging de wekker om half 10, zodat we ons klaar konden gaan maken voor een bezoek aan het Royal Ontario Museum. In dit van buiten al prachtige museum zijn verschillende soorten kunst van over de hele wereld te bewonderen. Dinosauriërs, Chinese tempels en Egyptische tombes; het was er allemaal. Na een stevige lunch was het tijd voor een paar potjes Perudo, de inmiddels gevestigde avondactiviteit. Ook deze avond gingen we het nachtleven bezoeken.

Op vrijdag stond het laatste onderdeel op het programma: een bezoek aan de BAPS Tempel. Deze tempel is in 2007 geheel volgens boeddhistische stijl gebouwd. Hier kregen we een interactieve rondleiding over de bouw en betekenis van de tempel. Ook werd ingegaan op het boeddhisme als religie. In de avond konden we op onze ervaringen en verhalen van de afgelopen negen dagen terugblikken onder het genot van een heerlijk diner in het Italiaanse restaurant Terroni. Na dit diner hebben we de avond leuk afgesloten in de stad.

Aan deze prachtige dagen kwam op zaterdag helaas een einde. Vele korte nachten en gewandelde kilometers, maar vooral nooit te vergeten ervaringen rijker, konden we plaatsnemen in het vliegtuig voor een acht uur durende vlucht.

Ik wil het bestuur, de studiereiscommissie en de andere leden graag bedanken voor deze geweldige reis en uitnodigen voor nog een fanatiek potje Perudo!