Studiereis Beijing

Bekijk hier de foto’s.

Na maanden verlangen en dromen over dumplings was het eindelijk zo ver. Op vrijdag 28 april 2017 vertrokken achttien leden van het Molengraaff Dispuut naar Beijing om kennis te maken met de Chinese cultuur en hun rechtssysteem. Vlak voor het boarden kregen we de langverwachte programmaboekjes. De planning beloofde veel goeds dus stapten we snel het vliegtuig in. De reis naar Beijing kon officieel beginnen.

Na een lange maar ontspannen reis landden we zaterdagochtend in het zonnige China. Dankzij het uitgebreide metronetwerk kwamen we al snel aan bij ons hostel, waar we wat tijd hadden om ons op te frissen voordat we richting de Tsinghua Law University vertrokken. Daar maakten we een rondje over de campus en deden we het lekker rustig aan. Ach, de meeste van ons waren pas 30 uur wakker. We vonden een leuk restaurant, waar het niet ongebruikelijk was om een 1,5 liter fles Sprite of Cola te krijgen als je een groot drankje bestelde. Eenmaal voldaan keerde we terug naar het hostel voor een goede nachtrust.

De volgende dag was de eerste grote trekpleister aan de beurt: de Verboden Stad. Eenmaal onder het portret van Mao Zedong doorgelopen was de grootte van het paleis indrukwekkend, al waren sommige bezoekers toch meer in ons westerlingen geïnteresseerd. Het duurde dan ook niet lang of er vormde zich een kring van Chinezen om ons heen die allemaal graag een foto van ons wilden maken, gevraagd of ongevraagd. Na deze paparazzi-sessie hadden we alle vrijheid om elke hoek van de Verboden Stad te ontdekken. In de middag bezochten we de Jingshan en Beihei parken waar we de drukte van de stad goed konden ontvluchten.

Op maandag bezochten we de Temple of Heaven, een van de mooiste tempels van Beijing. Na deze serene ochtend was het echter tijd voor een stevige training van onze soft skills. In de Pearl Market verkocht men van alles, maar moest je flink onderhandelen om er een redelijke prijs voor te krijgen. Na deze hevige strijd sloten we de dag af met een indrukwekkende Kung Fu show in het theater.

De volgende dag gingen we op bezoek bij een paar grote, harige vrienden in de Beijing Zoo. Oh, wat ik zou geven voor een leven zoals de panda’s dat hebben. De hele dag alleen maar relaxen en eten. Hmm, misschien verschilt het toch niet zo veel van het studentenleven. Rond het middaguur vertrokken we per boot naar het Zomerpaleis, een grote verzameling van prachtige paleizen, tuinen en meren. Voor het avondeten bezochten we de food market, waar je, als je goed zocht, goed eten kon vinden. Je moest gewoon even langs de schorpioenen, spinnen een zeepaardjes op stokjes kijken. ’s Avonds was het tijd om uit te gaan. Hoe het uitgaan is in Beijing? Ach, laat ik daar maar niet te veel over uitweiden. Het volstaat te zeggen dat wij ons geen moment verveeld hebben. In de club liepen her en der wat Romeinen rond en een vriendelijke werknemer bood ons ‘een beetje’ gratis drank aan. Daar konden wij natuurlijk geen nee op zeggen, dat zou toch onbeleefd zijn.

De planning had gelukkig rekening gehouden met onze beleefdheid en had ruimte gelaten voor een vrije ochtend. Na een stevig ontbijt waren we klaar voor de volgende activiteit, in de meest letterlijke zin van het woord: zwemmen in het Olympisch zwembad. Vreemd genoeg had niemand zijn zwemdiploma’s meegenomen… Stom, want als je in het diepe bad wilde moest je wel eerst je zwemtalent bewijzen door 30 seconden te watertrappelen en wat baantjes te trekken. Een eitje natuurlijk voor ons Hollanders. De avond brachten we door bij het HouHai meer waar alle verhalen van de vorige avond nog eens opgehaald werden.

Als je naar Beijing komt dan kom je natuurlijk voor de volledige Beijing experience. En wat karakteriseert Beijing nou meer dan een lading smog? Dankzij een combinatie van bewolking – waardoor de smog laag kwam te hangen – en een zandstorm wist de luchtkwaliteit op donderdag boven elke meetbare waarde uit te komen. Mondkapjes waren dus zeker geen overbodige luxe. Ondanks dat waren we gemotiveerd om meer over het Chinese recht te weten te komen. We bezochten die dag de Benelux Chamber of Commerce (Bencham) waar we onder andere leerden hoe je als buitenlands bedrijf toegang krijgt tot de Chinese markt. In de middag stond een bezoek aan het kantoor van Allen & Overy gepland waar we meer te weten kwamen over het Chinese recht rondom intellectueel eigendom. Na deze uiterst leerzame dag was het tijd voor een gezamenlijk diner: overheerlijke Pekingeend.

Op vrijdag stond de tweede inhoudelijke dag gepland. In de ochtend reisden we af naar het kantoor van Hogan Lovells. Een kantoor dat erom bekend staat de beste kwaliteit commercieel juridisch advies te geven. In de middag bezochten we het arbitragekantoor CIETAC waar we na een korte rondleiding meer te weten kwamen over arbitrage in China en hun dagelijkse praktijk.

Op zaterdag stond de grote klapper op de planning: het bezoek aan de Chinese muur. Een ongelofelijk indrukwekkende ervaring waarvoor woorden tekortschieten. Een geweldig einde van onze reis naar Beijing!

Voor deze fantastisch leerzame, goed georganiseerde en vooral leuke reis wil ik daarom de studiereiscommissie, het bestuur en alle andere leden ontzettend bedanken! Kan ik mij al aanmelden voor volgend jaar?