Studietrip 2015 – Berlijn

Op woensdag 4 februari 2015 zijn we met een groep van zeventien gemotiveerde leden van het Molengraaff Dispuut in alle vroegte met de trein vertrokken naar Berlijn, alwaar wij ons vier dagen lang zouden verdiepen in de Duitse (juridische) cultuur.

Fietstocht

Tegen het middaguur kwamen we aan op het Hauptbahnhof van Berlijn. Veel tijd om te acclimatiseren was er niet want de eerste activiteit stond al gepland: een fietstocht door de sneeuw met een Nederlandse gids die ons langs alle verborgen plekjes en hofjes van Oost-Berlijn leidde. Lichtelijk bevroren na het fietsen, kon iedereen gelukkig ‘ontdooien’ in een typisch Duits restaurant onder het genot van een schnitzel en live gespeelde Duitse volksmuziek.

Mauermuseum en Transparency International

De volgende ochtend stond als eerste het Mauermuseum op het programma. Dit museum, gelegen naast Checkpoint Charlie, geeft de geschiedenis rondom de Berlijnse muur en de Koude Oorlog weer. Bovendien is dit het drukstbezochte museum van Berlijn.
’s Middags was het tijd voor de eerste juridische activiteit van de reis, een bezoek aan Transparency International. Deze non-gouvernementele organisatie zet zich in voor de bestrijding van verschillende vormen van corruptie. Door middel van presentaties door verschillende sprekers werd duidelijk wat corruptie precies inhoudt en hoe de organisatie te werk gaat om dit te bestrijden. Een zeer leerzame middag!
Tegen de avond hebben we nog een bezoek gebracht aan het Holocaust monument, waarna er ook nog even tijd was om de imposante Brandenburger Tor te fotograferen.

Rechtbank, ambassade en Reichstag

Vrijdag bestond voornamelijk uit juridische activiteiten. Gezien de strakke planning vertrokken we al vroeg richting het ‘Landesgericht Berlin’, een Duitse civiele rechtbank, in Berlijn gevestigd. Daar kregen we een introductie in het Duitse civiele procesrehct en een rondleiding door het gebouw waarbij we onder andere een rechtszaal van binnen mochten bekijken.
In de middag stond er een bezoek aan de Nederlandse Ambassade gepland. De ambassade onderscheidt zich van andere in Berlijn gevestigde ambassades door de gekozen locatie in het voormalige Oost-Berlijn. Bovendien valt het gebouw op door de bijzondere architectuur, het is ontworpen door Rem Koolhaas, de architect van onze eigen Utrechtse Educatorium op de Uithof. Na het diner zijn we, als laatste activiteit van de studietrip, rondgeleid door de Reichstag, het gebouw waar het Duitse parlement gevestigd is.

Laatste dag

Op de laatste dag van de studietrip was er ruimte om nog even snel wat souvenirs te kopen, nog wat gemiste ‘hotspots’ te bezoeken of om even bij te komen van de afgelopen nacht in de Berlijnse techno scene.
’s Avonds zijn we moe maar tevreden aan de terugreis begonnen. We kunnen terugkijken op een leuke trip vol met gezelligheid, Duitse schnitzels en mooie activiteiten in een hele interessante stad!